התורה הסינית

אדם אחד פנה למורה סיני וביקש ממנו שילמד אותו את תורתו. כאשר הבין המורה כי האדם העומד מולו הוא רופא, ענה לו: "לך אל מטופליך וטפל בהם באהבה. זוהי התורה הסינית".

קורס רפואה סינית

שן נונג - אבי הרפואה הסינית

האגדה מספרת על שן נונג שנולד כשדופן בטנו שקופה לגמרי, כך יכול היה לראות איך משפיעים המזונות והצמחים על איבריו הפנימיים ולגלות את סגולות המרפא שלהם.

רפואה סינית לימודים

אגדה סינית עתיקה

בעבר מקובל היה לבקר אצל הרופא כל עוד אתה בריא. כשחלה אחד ממטופליו, היה הרופא מניח נר על החלון. כאשר נרות רבים דלקו בחלונו של רופא, ידעת שהרופא אינו טוב דיו.

לימודי-רפואה-סינית

"בני אדם מאבדים את בריאותם כדי לצבור כסף ואז הם מבזבזים את כספם בניסיון להציל את בריאותם". קונפוציוס

סינית

פתגם סיני עתיק

"הרופא הנעלה מביא את האביב אל הסתיו"

לימודי רפואה משלימה


אמנות ההקשבה לפעימות הצ'י

מאת שון גודמן

לימודי רפואה סינית - פעימות הצ'י

הידעתם כי אם תחתכו פעם, לא עלינו, ע"י סכין במטבח, הכאב יעבור מהר יותר דווקא אם תתרכזו בו ולא אם תנסו לחשוב על משהו אחר? איך זה בדיוק קורה, מהו הקשר בין הכוונה לכאב ואיך כל זה מתקשר לפעימת הצ'י המופלאה? שון גודמן במאמר מרתק על המנגנון הנשימתי הקדמון ועל שיטת הקרניו-סקראל -  לא לקצוענים בלבד!

מי מאתנו לא שמע פעם על הצ'י? כמעט כל אדם, בטח ובטח מי שעוסק ברפואה סינית שמע עליו. כשאנו מנסים לתאר את המושג "צ'י" אנו משתמשים לעיתים קרובות במושג המעורפל "אנרגיה". אלא שלמעשה, הצ'י כלל אינו ניתן לתפיסה על-ידי השכל ולכן יש צורך ללמוד לחוש אותו באמצעות פיתוח של חוש מיוחד המאפשר זאת- חוש הצ'י. במאמר זה אתאר טכניקה מיוחדת בשם קרניו סקראל שהתפתחה מהאוסטיאופתיה ומאפשרת לנו לחוש את הצ'י. בטכניקת הקרניו סקראל ניתן לעשות שימוש הן כטיפול נפרד והן כשהמטופל שוכב עם מחטים.

על מנת להבין מהי טכניקת הקרניו סקראל, נתחקה אחר המקור שלה- האוסטיאופתיה. שיטה זו, רואה את האדם כמערכת מכאנית שבתוכה זורם כוח החיים (על-פי אנדרו סטיל, אבי השיטה בתוך מערכת העצבים ובנוזלי הגוף). בזמן שאנו חולים, המעבר החופשי של כוח החיים שלנו נחסם, ולפיכך מטרת האוסטיאופתיה  היא לשחרר את אותה חסימה על מנת שכוח החיים יחזור ויזרום לו באין מפריע. שיטת הקרניו סקראל נחשבת לתולדה של זרם האוסטיאופתיה הפונקציונאלית אשר עושה שימוש בכוחות הפנימיים של הגוף על מנת להחזירו לאיזון.

האגדה מספרת כי מייסד שיטת הקרניו סקראל, וויליאם גארלנד סאותרלנד (1954-1873), נכנס ביום בהיר אחד אל משרדו של ממציא האוסטיאופתיה, אנדרו תיילר סטיל. על שולחנו של סטיל הייתה מוצבת גולגולת שעצמותיה מופרדות. מראה מפורק זה שהזכיר לו זימים של דג העלה בו את הרעיון שהגולגולת אמורה לנשום. מאז אותו יום גורלי ובמהלך כל השנים הבאות ימשש סאותרלנד את הגולגולות של עצמו, של אשתו ושל מטופליו ויגיע למסקנה המעניינת כי בתוך הגולגולת קיימים מחזורים של עלייה וירידה בלחץ. לתופעה זו הוא יקרא: המנגנון הנשימתי הקדמון The Primary respiratory mechanism. בהמשך מחקרו יתאר סאותרלנד בפירוט רב את החוקים הביו מכאניים הפועלים בזמן הנשימה ואת התנועה של עצמות הגולגולת, הסאקרום והקרומים המחברים אותם יחדיו. סאותרלנד אף יעלה את ההיפותזה שטראומה של הגולגולת, כגון: מכה, עקירה של שן ולידה, עלולים לגרום להפרעה בתנועה של הגולגולת עם הסאקרום ולגרום למגוון של סימפטומים.

כאדם רוחני, טען סאותרלנד שבגופנו קיימת עוצמה המונעת ע"י הכוונה של אינטליגנציה גבוהה, אשר לה הוא קרא "נשימת החיים".  "נשימת החיים" היא האלוהי שבתוכנו, או הכוונה של היקום בתוכנו ובחשיבה סינית ה"דאו". סאותרלנד האמין כי העוצמה של נשימת החיים מייצרת תנודות בתוך הנוזלים ובתוך רקמות הגוף ולתנודות הללו הוא קרא: "גאות ושפל". הוא תיאר את המחקר שלו בספר שנקרא The Cranium Bowl. בעקבות סאותרלנד שהשפיע רבות על העולם האוסטאופתי, התפתחו טכניקות פונקציונאליות נוספות ע"י אוסטאופתים שונים,  אשר המאפיין את רובן היא ההקשבה למנגנון הנשימתי הקדמון של המטופל.  בהמשך המאמר אטען כי למעשה מה שסאותרלנד חש ותיאר בספרו The Cranium Bowl הוא הוא הפעימה המופלאה והחמקמקה של הצ'י.

אמר הפילוסוף מנג דזה:  "הצ'י תמיד מקדים את הצורה, אין צורה אם אין צ'י, אפילו בתוך גוף האדם אין תחזוקה או טרנספורמציה של הצורה ללא צ'י, מצד שני, ללא צורה צ'י לא יכול לבוא לידי ביטוי". רוצה לומר: אם אין צ'י אין צורה ואם אין צורה אין צ'י: מצד אחד- הצ'י מהווה את השדה הבסיסי שממנו נולדות כל הצורות, ומאידך- בלעדי הצורות לא נוכל להבחין בצ'י, שכן הוא מתגלה לנו אך ורק דרך הצורה. מסיבה זו נשתמש באנטומיה, היא תורת הצורות של הגוף, כדי לחוש את שדה הצ'י של המטופל. הצ'י הוא שמאפשר לצורות לעבור שינוי המתבטא בהתרחבות (יאנג) ובהתכווצות (יין). שתי הצורות- היין והיאנג הן היוצרות על ידי תנועת ההתרחבות וההתכווצות שלהן את הפעימה של שדה הצ'י, אותה פעימה שסאותרלנד קרא לה- המנגנון הנשימתי הקדמון. למעשה איש לא הצליח עד לעצם היום הזה לראות או למדוד את הפעימה המופלאה הזו, אך מי שחש בה יודע שהיא איננה אשליה.

אז מה בעצם אנו מרגישים כשאנו חשים את הפעימה המופלאה של הצ'י? כשמרגישים את הפעימה התחושה היא שרקמות המטופל מתרחבות. כאשר הן מגיעות לנקודה מסוימת, לשיא ההתרחבות, הן מתכווצות חזרה.  הפעימה מתארת את התנועה הבסיסית של היין והיאנג: היאנג מתרחב וכאשר הוא מגיע לשיאו הוא הופך ליין ומתחיל להתכווץ, וכשהוא מגיע לשיאו בהתכווצות היין הופך ליאנג ומתחילה ההתרחבות.
לפעימה שסאותלנד הרגיש יש ציר ראשי שדרכו היא באה לידי ביטוי, הציר הזה נמצא בין הגולגולת לסאקרום . בשלב היין, ההתכווצות, יש תנועה מהגולגולת לעצם הזנב, ובשלב היאנג, ההתרחבות, יש תנועה מעצם הזנב חזרה לגולגולת . סאותרלאנד קרא לתנועה הזאת "גאות ושפל". כאן אנחנו רואים את האנלוגיה בין התנועה של היין והיאנג לבין המנגנון הנשימתי הקדמון: היין יורד לכיוון האדמה (סקרום) והיאנג עולה לכיוון הראש (גולגולת).

בשיטת הקרניו סקראל אנו מקשיבים למנגנון הנשימתי הקדמון הפועם בתוך שדה המטופל. כשיש הפרעה בשדה המשמעות היא שנפגע המנגנון הנשימתי הקדמון. ההפרעה בנשימה יכולה להיות בציר הראשי, בין הגולגולת לסקרום או בכל מקום בגוף, למשל בכבד, במרידיאן הכבד,  בנקודת אקופונקטורה מסוימת וכו'. כאשר קיימת הפרעה בשדה המטופל, השדה, מתעוות והופך להיות דחוס יותר, וכאשר החסימה נפתחת, העיוות נעלם והפעימה שבה ופועמת מחדש. הפרעה בשדה המטופל היא בעצם קיבעון, סטגנציה של צ'י- הצ'י לא זורם ולכן הפעימה נעלמת. הדרך לשחרר את הסטגנציה היא ע"י הרצון או במלים אחרות על-ידי הכוונה. הכוונה שולטת על הצ'י ובה בעת היא גם המחסום של הצ'י.

לסיום אביא דוגמא מהחיים לקשר שבין צ'י, צורה, סטגנציה של צ'י וכוונה.  אם למשל אנו נחתכים מסכין, בשלב הראשון איננו חשים דבר, אך עד מהרה מופיע כאב. הכאב הזה הוא הקיבעון, הסטגנציה של הצ'י. אם נהיה מרוכזים בכאב הוא ללא ספק יתחזק, ולכן הנטייה הטבעית שלנו היא לברוח בתודעתנו למקום אחר, להזיז את הכוונה מהמקום. אלא שלמעשה דווקא אותה התבוננות מכוונת בכאב מזרזת את ההחלמה. אם נשארים במקום ומנסים לחוש בצורה של הכאב באופן מדויק יותר, לאחר כמה רגעים הכאב נעלם או נחלש בצורה משמעותית, הסטגנציה נפתחת והצ'י ממשיך לזרום ללא מחסום. וכך הדבר גם כשמדובר בכאב נפשי. אם נדמה את הגוף שלנו לירח ואת התודעה שלנו לשמש, הרי שאם נתבונן ישירות בשמש- נסתנוור, אך אם נתבונן בירח נוכל לראות את אורה של השמש מבלי להסתנוור. מכאן אנו לומדים כי ניתן להשתמש בכאב על מנת לעבור טרנספורמציה של התודעה.

המחבר: שון גודמן .Dip.Ac מטפל ברפואה סינית, מרצה ללימודי רפואה סינית במכללת רידמן, מייסד ומנהל אתר קצה המחט- מקום המפגש של הרפואה הסינית

כתובת האתר של שון: http://www.connective.org