התורה הסינית

אדם אחד פנה למורה סיני וביקש ממנו שילמד אותו את תורתו. כאשר הבין המורה כי האדם העומד מולו הוא רופא, ענה לו: "לך אל מטופליך וטפל בהם באהבה. זוהי התורה הסינית".

קורס רפואה סינית

שן נונג - אבי הרפואה הסינית

האגדה מספרת על שן נונג שנולד כשדופן בטנו שקופה לגמרי, כך יכול היה לראות איך משפיעים המזונות והצמחים על איבריו הפנימיים ולגלות את סגולות המרפא שלהם.

רפואה סינית לימודים

אגדה סינית עתיקה

בעבר מקובל היה לבקר אצל הרופא כל עוד אתה בריא. כשחלה אחד ממטופליו, היה הרופא מניח נר על החלון. כאשר נרות רבים דלקו בחלונו של רופא, ידעת שהרופא אינו טוב דיו.

לימודי-רפואה-סינית

"בני אדם מאבדים את בריאותם כדי לצבור כסף ואז הם מבזבזים את כספם בניסיון להציל את בריאותם". קונפוציוס

סינית

פתגם סיני עתיק

"הרופא הנעלה מביא את האביב אל הסתיו"

לימודי רפואה משלימה


מה בין כאב והתחלות חדשות?

מאת שיר וולוצקי ברש

לימודי זן-שיאצו - כאב והתחלות חדשות

מטפלים רבים שואלים את עצמם בתחילת דרכם המקצועית, כיצד אפשר להימנע מן הכאב במהלך הטיפול? רבים ממטפלי זן-שיאצו הצעירים פוחדים מעצם נוכחות הכאב במהלך הטיפול. שיר וולוצקי-ברש, מטפלת זן-שיאצו בכירה ומטפלת רפואה סינית בכירה, מגלה לנו כי ככל שהבשלות המקצועית שלנו עולה, כך מתבהר מקומו וכבודו של הכאב במרחב הטיפולי. אנחנו לומדים לכבד את הכאב ועוזרים לו למצוא את דרכו לעבר הבריאות.

רוחות החג הנושבות סביב הביאו אותי לכתוב את השורות הבאות. במהלך היום-יום שלי אני נפגשת מצד אחד עם הרבה מטופלים ומצד שני אני חונכת ומלווה הרבה מטפלי זן-שיאצו שבדרך. משני צדי המפגש עולה סוגיית הכאב בטיפול. מהצד של נותן הטיפול, המטפל, עולה סוגיית הכאב בטיפול ממקום של הימנעות. רבים ממטפלי זן-שיאצו הצעירים פוחדים מנוכחות הכאב במהלך הטיפול, כמו מ"שד רע" שיש להימנע ממנו. בראשית דרכנו המקצועית אנחנו נוטים לחשוב שאם הטיפול לא יהיה נעים, רך ומלטף אולי לא ישובו המטופלים אל חיק הקליניקה המתפתחת שלנו. כאשר הבשלות המקצועית עולה, כך גם ברור מקומו וכבודו של הכאב במרחב הטיפולי. אנחנו לומדים לכבד את הכאב, מנסים להבין את הרמזים שהוא רומז לנו בדרך, הולכים בעקבותיו ועוזרים לו למצוא את דרכו לעבר הבריאות.

זוהי משימה לא פשוטה- להכיל את הכאב, להבין את משמעותו, לתהות על קנקנו ולנסות להבין כיצד עד כה הוא תרם למטופל שלנו ומדוע, אך זוהי משימה חיונית. כאשר נבין את המשמעות של הכאב, נבין את הכיוון שאליו הוא מבקש להשתחרר. אם נזהה את ההשפעה שיש לו על המטופל,  נוכל לעזור לו להיפרד מהכאב לעבר התחלה חדשה, טובה יותר. לעיתים השפעת הכאב רחבה כל כך עד שהיא מהווה חלק נכבד מזהות מקבל הטיפול. האם הקדשנו מספיק מחשבה בשאלה מה יקרה למטופל אם ניקח ממנו את זהותו, ללא חמלה, ללא הכנה, ללא הסכמה מצדו? האם הבאנו עימנו מספיק חמלה למרחב הטיפולי שתאפשר למטופל לפתוח את לבו ולוותר על חלק ממי שהוא?

לעיתים, הבשלות הטיפולית מסירה את הפחד, את ההימנעות, אך יחד עם זאת היא גם מצמיחה ביטחון שבתוכו מסתתר האגו. "אני כל כך בטוח ביכולות שלי שאני אומר למטופל: "הכול בסדר, סמוך עלי…", "אני ארחיק את הכאב… אני אעלים אותו…" וכו'. הביטחון הזה מעוור אותנו לעיתים וגורם לנו לשכוח את משמעות המצוקה עבור המטופל. מהביטחון הזה יש להיזהר, ולא פחות מכך , ובעיניי אף יותר – מן החשש. בנקודה זו מוטב שנלמד את ההבדלים בין כאב אשר מבקש שינוי, לבין כאב בטיפול המעיד על טראומה, על חוויה קשה שהוטמעה חזק בגוף, שאם ניגע בה, אם נפתח את התיבה הזו ללא הכנה מראש- ניצור יותר נזק מתועלת למטופל.

הכאב שמבקש שינוי הוא כאב אשר בתגובה למגע מייצר תגובה ותנועה באופן מידי. זהו כאב שיש לו כיוון, יש לו תכלית, הוא מבקש להשתחרר – וכל שעלינו לעשות זה לזהות את הכיוון ולפתוח לו את הדרך. אנחנו עושים זאת יחד עם המטופל- בשלבים ברורים של זיהוי נקודת הכאב, זיהוי הכיוון שאליו הוא מבקש ללכת, ופתיחת הנתיב עבורו דרך כלים תודעתיים, נשימה והרפיה של הגוף. עבודה מסוג זה מייצרת עבור המטופל תובנה אדירה של נוכחות, שליטה והשפעה ישירה שיש לו על בריאותו.
דוגמא נפלאה לעבודה מסוג זה, היא עבודת ההכנה שאני עושה עם נשים לקראת לידה.

אנחנו לומדות יחד לזהות את הכאב ואת כיוונו, נושמות מרפות ומכוונות את התנועה. היולדת מקבלת ביטחון ושליטה על הגוף שלה, הבנה שלכל ציר יש תכלית, כיוון ותנועה, שכל שעליה לעשות הוא להיות נוכחת שם ולפנות את הדרך. "ההריוניות" שליוותי לאורך השנים,  מספרות תמיד לאחר הלידה, כמה ביטחון היה להן בעצמן, ביכולת שלהן להיות נוכחות ב-100 אחוז בחוויה הכי מסעירה של חייהן.

הכאב בקצה השני, הוא הכאב שמסמל טראומה, היא מקובעת בגוף, ללא תנועה, בדיוק כמו זיכרון צרוב שלא מרפה. לעיתים הסיבות לטראומה אינן ידועות כלל, וזה בכלל לא משנה. הטראומה היא מצב של קיפאון. דם ותודעה אינם נעים. הכאב מרגיש סטטי, כמו מכה כחולה ללא השפעה מרחבית על איזורים קרובים ואו מרוחקים. המטופל מבחינתו יבקש להיעלם – להתכנס- להיבלע- תחת הכאב הזה. לרוב הוא יעורר בו תחושות קשות של חוסר אונים ויציף אותו רגשית ללא הקלה.
עם הכאב הזה כדאי שנדע לעבוד ובצורה אחרת לגמרי מאשר הכאב בקצה הראשון. הכאב הזה דורש מאתנו חמלה. דורש שנביט על תמונת האנרגיה הרחבה של המטופל. הוא בעיקר דורש מאיתנו להניח לכאב הנקודתי עד שתתאפשר חזרה אליו.

בכאב מהסוג הזה- לא יעזרו טכניקות של נשימה והרפיה מצד המטופל, ובוודאי שלא תתרום פה תחושת ביטחון של מטפל. דרושה פה חמלה אדירה ולב רחב שבראש ובראשונה מכיל את העבודה שזה המצב והוא לא ישתנה. עלינו לקבל אותו כפי שהוא, ולא כפי שהוא יכול להיות, או כפי שאנחנו רוצים שיהיה. חמלה.

דוגמא נפלאה לסוג כזה של עבודה, אני מוצאת עם המטופלים שלי המתומדדים עם מחלות קשות, כמו  מחלת הסרטן, או מטופלים לאחר פציעה קשה וטראומות גופניות ואו נפשיות. הגוף של המטופל נמצא במעמסה אדירה. משאבי האנרגיה מועטים, פחד קיומי נמצא שם, ואם מדברים על מחלת הסרטן אז למשוואה נכנסים גם אין סוף תופעות לוואי מהטיפול הכימותרפי/ קרינתי/ ביולוגי/ הורמונלי.
בשביל "לשרוד" את הרגע, את המלחמה הקיומית הזו, המטופל מייצר "מעקפים", מערכת שלמה של פיצויים. "מעטפת" הגוף מציגה את המצוקה בדרכים רבות, חלקן ברורות וחלקן נסתרות יותר. אך מה שברור הוא שאם נשתמש בכלים שתוארו קודם, המטופל יצא תשוש מהטיפול, מתוסכל, מבוהל, והתופעות מהן הוא סובל – יכולות להחריף.

מוטב שנמצא איזור אחר בגוף המשפיע על איזור הסבל, נעבוד במרחב, עם מרידיאנים מקבילים, באיזורים מרוחקים, ורק אחרי שנחוש כי מתחילה תנועה ויש כיוון ברור- אז נוכל לחזור אל האזור שבמצוקה לגלות עד כמה הוא השתנה. זה משמעותי עבור תחושת הביטחון של המטופל בטיפול. זה משמעותי עבור הצלחת הטיפול.
זה משמעותי עבור השפעת הטיפול על המטופל. זה משמעותי עבור מאגרי האנרגיה של המטופל לאחר הטיפול. בשני המקרים  נעשה הכל בשיתוף פעולה מלא בין המטפל למטופל. התפקיד שלנו כמטפלי זן-שיאצו במרחב הטיפולי היא לעזור למטופל להרגיש את גופו, את בריאותו, את כאבו. לתת לו כלים להתחבר לכל התחושות האלו. לזהות את המקומות שבהם הוא חש ביטחון ושליטה, ולזהות את אלו שבהם הוא מרגיש תחת מתקפה.

כאשר מטופל לומד את כל אלו, הוא מקבל כלים עוצמתיים ותחושת מסוגלות גדולה. רק אז הוא יכול לוותר על הכאב. המשמעות של פרידה מהכאב היא פרידה מהמצוקות, מהישן, לוותר על חלק מזהותו, מתוך רצון ובנייה של זהות אחרת. כך ניתן להתקדם לעבר התחלה חדשה, בריאה יותר, לעבר חיים התואמים את מאגרי האנרגיה שלו ואת הכיוון שאליו הוא מבקש לנתב את חייו.

וברוח החג אאחל לכולנו, שליבנו יהיה פתוח תמיד, אוהב וחומל, שנוכל לשחרר את הישן ולפנות מקום להתחלות חדשות, שנה טובה ובריאות שלמה.

 המחברת: שיר וולוצקי- ברש .Dip.Ac,  מטפלת בכירה ברפואה סינית ובזן-שיאצו, מרכזת מגמת זן-שיאצו במכללת רידמן לרפואה משלימה ואינטגרטיבית