התורה הסינית

אדם אחד פנה למורה סיני וביקש ממנו שילמד אותו את תורתו. כאשר הבין המורה כי האדם העומד מולו הוא רופא, ענה לו: "לך אל מטופליך וטפל בהם באהבה. זוהי התורה הסינית".

קורס רפואה סינית

שן נונג - אבי הרפואה הסינית

האגדה מספרת על שן נונג שנולד כשדופן בטנו שקופה לגמרי, כך יכול היה לראות איך משפיעים המזונות והצמחים על איבריו הפנימיים ולגלות את סגולות המרפא שלהם.

רפואה סינית לימודים

אגדה סינית עתיקה

בעבר מקובל היה לבקר אצל הרופא כל עוד אתה בריא. כשחלה אחד ממטופליו, היה הרופא מניח נר על החלון. כאשר נרות רבים דלקו בחלונו של רופא, ידעת שהרופא אינו טוב דיו.

לימודי-רפואה-סינית

"בני אדם מאבדים את בריאותם כדי לצבור כסף ואז הם מבזבזים את כספם בניסיון להציל את בריאותם". קונפוציוס

סינית

פתגם סיני עתיק

"הרופא הנעלה מביא את האביב אל הסתיו"

לימודי רפואה משלימה


צורת הגוף היא תנוחת הנפש המפוסלת מבפנים

מאת שירה בז'רנו

לימודי זן-שיאצו- כי צורת הגוף

מגמת לימודי זן שיאצו של מכללת רידמן שמחה על הצטרפותה של שירה בז'רנו, מטפלת בשיאצו כבר למעלה מעשור, רקדנית ויוצרת עצמאית, אל סגל ההוראה של המגמה. שירה מגוללת בפנינו סיפור אישי מדהים על חכמתו העצומה של הגוף. "אחד הדברים הנפלאים בשיאצו", טוענת שירה, "הוא שאפשר דרך התנועה שלנו כמטפלים להביא תנועה אל הצ'י של המטופל".

"…כי צורת הגוף
היא תנוחת הנפש
המפוסלת מבפנים."

ראה שם/ אגי משעול

את השיר המופלא הזה כתבה אגי משעול ואני מוצאת אותו מדויק ביותר. לא פעם קרה לי, בין אם בטיפול, בריקוד, או במפגש כזה או אחר עם אנשים, שאני שומעת/ רואה/ עושה משהו אחד והגוף מספר סיפור אחר לגמרי.

לפני כמה שנים באחד מאימוני הבוקר המוקדמים באייקידו, לימד אותנו הסנסאי, קאטת חרב יפיפייה המחולקת לחמישה מהלכים. כל מהלך הכיל כניסה אל תוך מרכז התנועה של היריב וחיתוך באזור אחר בגוף: ראש, כתף, בטן, ברך וצוואר.

חרבות האייקידו הן חרבות עץ כבדות וכמובן שאין כאן חיתוך אמיתי אלא אימון חכם הדורש עבודה מהמרכז שלנו (הארה) עם המרכז של השותף שלנו (כמו בשיאצו).
אני אוהבת מאד את עבודת החרב, אוהבת את תחושת ההמשכיות שהיא יוצרת בגוף, את האין סופיות של התנועה.  העבודה עם החרב נותנת לגוף את האפשרות להרגיש בצורה מוחשית ביותר את המרחב ואת החיבור שבין: שמים – אדם – אדמה.

הגוף שלי ידע והכיר את רצף התנועות בע"פ, ידעתי את הכיוונים, את המשקל, את ההנפה ואת הסיבוב. זוהי כוריאוגרפיה יפיפייה ולא מסובכת אבל באותו הבוקר לא יכולתי לעשות את הקאטה השלישית של חיתוך הבטן. לא הצלחתי לבצע אותה בשום פנים ואופן ובכל פעם שהתחלפנו הרגשתי שכשאנחנו מגיעים לקאטה השלישית אני מתכווצת.

הסיפור נמשך ככה מספר שבועות, עד שגיליתי שאני בהיריון. אין פלא שקאטת חיתוך בטן היה דבר בלתי אפשרי לגוף שלי לביצוע. הנפש שלי, ובמקרה זה גם של התינוק שלי, יצרו בו צורות והובילו את התנועה למקום שיגונן על הרחם ולא יאפשר שום חדירה גם אם אנרגטית בלבד.

חכמת הגוף היא עצומה, הידע שקיים בו עוד לפני שהוא מונח במילים הוא מנגנון מופלא ואם נהיה ערים וקשובים  לחיבור הזה, שבין התנועה החיצונית לתנועה הפנימית, שבין תנוחת הגוף לתנוחת הנפש, נוכל לתעל אותו לתוך הטיפול והוא יהפוך לכלי עזר אפקטיבי ביותר עבורנו.

אחד הדברים הנפלאים בשיאצו הוא שאפשר דרך התנועה שלנו כמטפלים להביא תנועה אל הצ'י של המטופל.

כל כאב הוא תנועה חסומה בין אם ממקור של חולשה וחוסר או ממקור של עודף. התוצאה היא שכיוון הזרימה, חיוניותו ועוצמתו של הצ'י נתקעו היכן שהוא במהלך החיים, מסיבות חיצוניות או פנימיות, פיזיות או נפשיות.

אם נבין שעזרה למטופל במצוקותיו אינה טמונה רק ביכולות האבחון, הידע והטכניקה שברשותנו, אלא באפשרות שגלומה בעצם התנועה עצמה שלנו כמטפלים בשיאצו, נוכל להתחבר לא רק אל המטופל עצמו אלא אל התנועה שמעבר לו ולעצמנו. התנועה שקיימת בכל דבר חי.

כשאני אומרת תנועה אני לא מתכוונת להתחיל ולרקוד על גב המטופל וגם לא בהכרח להרקיד את המטופל עצמו. אלא תנועה בהקשר העמוק שלה המבוססת על תנועת חמשת האלמנטים.

אל כל מהלך טיפולי שנבחר, מעבר לפעולה עצמה על המרידיאנים ועל נקודות הצובו, ניתן להביא בתנועת גופנו, כמטפלים, את נוכחותו של האלמנט אשר לו זקוק המטופל.

חשוב לציין שהתאמת אופי התנועה או האלמנט לפתולוגיה מתבססת על מנעד רחב של גורמים ולא בהכרח על הפתולוגיה או על הסימפטום עצמו.
דוגמאות לכך יכולות להיות למשל בפתולוגיות של אש בלב ומעי דק שאליהן נוכל להביא אל תוך העבודה על המרידיאנים תנועה אשר תביא להרגעה של הבערה. נעבוד כשאנחנו מביאים אל המודעות ואל התנועה שלנו את תנועת המים, את זרימתם ואת רכותם או שנבחר דווקא לחזק גבולות ולתחום את אלמנט המתכת דרך ההתכווננות, המגע ההישענות והתנועה שלנו.

או במקרה של שיעול כרוני למשל: יכול להיות שבאבחנה סימפטומטית נרצה לעבוד על חיזוק האדמה (טחול) והמתכת (ריאות) אבל כשנפגוש את האדם נגלה שמתבקשת עבודה רבה עם איכויות של עץ ואש. כך שעבודה על אותם המרידיאנים (טחול וריאות במקרה זה) יכולה להיראות ולהחוות באופן שונה לחלוטין כאשר ניתן לתנועת האלמנטים ולאיכות שלהם להנחות אותנו.

החכמה והיופי בטיפול מהסוג הזה הוא שהפתולוגיה היא רק עוד נתון, לפעמים משני ביותר, בתוך מכלול של אבחנה תנועתית- אינטואיטיבית. מהו האלמנט הדומיננטי במטופל ואיזה אלמנט אנו בוחרים להדגיש בטיפול, הם העיקר.

התנועה מעבר להיותה כלי שמחבר, מניע ומאחד בין הידע לפעולה היא גם צורה נוספת להקשיב, לגעת ולדבר.
" כי צורת הגוף היא תנוחת הנפש שמפוסלת מבפנים".

המחברת: שירה בז'רנו, מטפלת בשיאצו למעלה מעשור, רקדנית ויוצרת עצמאית. בזמן לימודיה בלונדון (בלאבן סנטר- למחול ולכוריאוגרפיה) זכתה להכיר את קן וויט ואת צוות מורי ביה"ס שלו
European School of Oriental Movement and Therapy
דרכם התוודעה לחיבור היפיפה שבין עולם השיאצו והריקוד, ומאז  היא לומדת, יוצרת ומלמדת תנועה, יצירה ושיאצו בארץ ובחו"ל.

שירה תלמד החל מסמסטר האביב הקרוב את הסטודנטים בשנה א' של מגמת לימודי זן-שיאצו במכללת רידמן וכן תעביר קורס העצמת מטפל בשלוחות חיפה, תל-אביב וירושלים. הקורס יתמקד בתנועת חמשת האלמנטים ובאופן שבו ניתן לעבוד איתם ככלי עצמתי במהלך הטיפול.